fredag 27 april 2012

Att träna eller inte... Det är frågan...

Någon frågade om jag inte tränade alls under förra året när jag gick ner i vikt...?

Nej, det gjorde jag faktiskt inte... När jag började min viktresa hade jag så fruktansvärt ont i fötterna av hälsporrar (antagligen på grund av att jag var för tung) så jag var glad om jag kunde ta mig ur sängen... Några extra promenader var det inte tal om....

Det sista året jag bodde i USA tränade jag ordentligt på gymmet flera gånger i veckan med pass och vikter och sprang även några gånger i vecka men jag har aldrig riktigt tyckt att det har varit någon höjdare att träna och definitivt inte med alla extrakilona på kroppen så jag valde helt enkelt att vänta med att lägga till träningen tills dess att jag hade gått ner i vikt.

Jag är tveksam till att viknedgången hade gått så mycket fortare om jag hade satt igång med träningen samtidigt men jag hade nog kanske varit mer benägen att ge upp om jag inte hade sett något resultat...

Nu har jag sedan nyår ett träningskort på ett gym och jag går dit 3 gånger i veckan på min lunchrast.
Jag tycker det är jättesvårt att få ihop det med träning på kvällarna eftersom jag har små barn och en sambo som reser extremt mycket i jobbet och vi har inga mor- och farföräldrar till barnen i stan som kan vara barnvakt en timme eller två...

Jag gillar att gå på pass på gymmet! Jag kör CXWRX, Body Pump och Zumba. Mycket för att det är de passen som "råkar" ligga just på lunchen... De andra två lunchpassen är spinning och jag är helt övertygad (än så länge) att det inte är min grej.... (Jag var ganska övertygad om att träning inte var min grej över huvud taget för inte allt för länge sedan men nu ärjag nog benägen att erkänna att jag ahde fel...)

Hittills har jag varit mycket flitig och faktiskt gått 3 gånger i veckan varje vecka sedan nyår och jag tycker nog att det börjar ge lite resultat. Jag ser definitivt att armarna är mer deffade och låren fastare... :-)
Idag har jag beställt Jonas Bergqvists bok LCHF & träning och hoppas på att jag kommer att bli ännu mer peppad... Någonstans i mitt stilla sinne så tänker jag att när jag fyller 40 så ska jag vara på absolut topp (min topp, det vill säga...)

3 kommentarer:

  1. Grymt imponerande att läsa om din resa! Bra jobbat! Håller själv på med LCHF och mår verkligen bra förutom att jag inte längre går ner.. Tror jag har min vanliga "treveckors-svacka" som jag har oavsett vad jag har för diet/mattänk..

    Vill dock påpeka att hälsporre får man inte beroende på vikt! Du kan väga 50 kg och få det.. Spelar ingen roll om man är otränad, vältränad, smal eller tjock.. Har du däremot haft det får du inte tillbaka det på samma fot!

    Lycka till i livet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det viktigaste är ju att må bra men jag hoppas att det även viktmässigt lossnar för dig!
      Det är helt sant att hälsoprre kan drabba alla men mig drabbade det eftersom jag var för tung... Hälsporre och plantar fascit uppkommer på grund av över- och eller felbelastning och eftersom jag alltid har gått mycket och aldrig haft problem så var det ju ganska logiskt att det nu berodde på att jag hade aldeles för mycket vikt på mina små stackars tunna smala fötter...
      De allra flesta hälsporrar läker ut inom sex till nio månader. I några få fall övergår hälsporren till att bli en kronisk inflammation som kan vara svårbehandlad.
      Så tyvärr är det inte så att man slipper problemet bara för att man har haft det en gång, men det vore skönt...

      Lycka till med viktnedgången!

      Radera
  2. Skönt att tidigare "inläggare" fick påpeka något!

    Jag följer dig lite på din blogg! Kul och inspirerande.
    Själv tänkte jag försöka gå ner 20 kg med LCHF och började för en vecka sedan. Redan -2,1 kg :)

    Kolla gärna in min blogg..
    http://alltid-oavsett.blogspot.se/

    SvaraRadera